Hälsosam livsstil

En hälsosam livsstil är det många som jagar. Men vad menas då med att ha just en hälsosam livsstil? Det är inte bara det där med att äta rätt och träna, utan det handlar även om den psykiska hälsan. En hälsosam livsstil innebär alltså att du ska ta hand om din psykiska och fysiska hälsa samt hålla dig aktiv, så att du på det sättet skapar en högre motståndskraft mot sjukdomar.

Det finns så klart många påverkande faktorer på hälsan, men för att på ett enkelt sätt förbättra den så är det viktigt att:

  • Äta en välbalanserad och näringsrik kost
  • Träna regelbundet för att hålla igång kroppen och sinnet
  • Få tillräckligt med sömn

Jag har valt att skapa denna blogg för att kunna skriva om olika saker som rör hälsan. Det kan komma tips på bra mat så väl som träningstips eller tips för hur du kan sova bättre. Jag kommer helt enkelt ha ett fokus på saker som gör att man mår bra, i både kropp och själ!

Sida 2

Testa chiafrön

18 apr 2019

Blanda chiafrön i gröt, müsli, frökex eller smoothies. Äter du bara några teskedar av dessa dunderfrön får du i dig massvis av nyttiga proteiner och mineraler.

  • Chiafrön är ett riktigt superlivsmedel. De är fyllda av bland annat proteiner, mineraler och kalcium.
  • Chiafrön innehåller mycket omega 3-syror. Två teskedar chiafrön innehåller mer omega 3 än en normal bit lax.
  • Chiafrön kan ge dig ett starkt skelett, tack vare sitt höga kalciuminnehåll. En matsked chiafrön innehåller mer kalcium än en deciliter mjölk.
  • Chiafröna är  rika på antioxidanter som kan hjälpa kroppen att bekämpa fria radikaler och ska, enligt forskningen, kunna motverka cancer.
  • Chiafröna kommer ursprungligen från Mexico och har använts sedan urminnes tider av aztekerna.
  • Chiafröna kan varieras på så många sätt. De kan användas i gröt, müsli, frökex och smoothies.
  • Chiafrön består av gelébildande fibrer som bidrar till att blodsockernivån stiger långsammare. Chiafrön absorberar upp till tolv gånger sin egen vikt. Det gör att du håller dig mätt längre – och att de passar bra som mellanmål eller efterrätt.

Så våga testa chia, de smakar inte så mycket i sig självt, så de fungerar att ha till det mesta!

Lär dig sova bra

15 dec 2018

Sömn är mycket viktigt för vårt välmående. Sömbrist kan påverka träningsresultat negativt och vår hälsa i allmänhet. Det gäller helt enkelt att få till den sömnen du behöver, för att du ska må bra. Ibland måste man så att säga lära sig sova bra. Om du har mycket stress i kroppen så kan det göra att du har svårt att somna. Men, du kan motverka det, på flera sätt. 


På grund av att det är så komplext med sömn och insomning, är det svårt att ge ett tips som passar alla. Det finns många olika strategier att använda sig av där en del saker passar dig, andra inte alls. Du får testa dig fram.

Bra saker att göra:

  • Skriv sömndagbok
  • Låt bli att sova på dagen
  • Stressa ner
  • Lägg dig och gå upp samma tid varje dag
  • Ägna dig åt fysisk aktivitet
  • Tillbringa tid utomhus

När du väl ska sova sedan, se till att du sover i ett mörkt, tyst och svalt rum. et underlättar insomningen markant för vissa.

Rökning är inte bra för kroppen

26 feb 2018

Rökning så väl som att snusa är inte bra, eftersom att man får i sig skadliga ämnen. Det gör även att man får en sämre kondition samt att det ökar risken för flera sjukdomar. De påverkar också hjärnan så att du blir beroende.

Det finns mer än 8000 skadliga ämnen i tobaksrök. Omkring 60 av ämnena kan orsaka cancer. Sedan ökar risken att få dessa sjukdomar:

  • Lungsjukdomar. Till exempel astma, lunginflammation, KOL och lungemfysem.
  • Hjärt- och kärlsjukdomar. Till exempel kärlkramp i benen, åderförfettning, stroke och hjärtinfarkt.
  • Cancer. Till exempel i lungorna, urinblåsan, bukspottkörteln och tarmen.
  • Andra sjukdomar. Till exempel reumatism, diabetes typ 2 och benskörhet.

Din puls och ditt blodtryck ökar när du röker. Rökning gör också att dina blodkärl drar ihop sig och att du får sämre kondition. Dessutom försämras immunförsvaret samt att det kan minska möjligheten att få barn.

Dock går det att genom att sluta röka få tillbaka det du tappar av rökningen.

Sluta röka

Det finns många sätt att sluta röka på. Ett sätt är att testa ecigg från EQcigs, eller andra nikotinhjälpmedel från Apoteket. Du kan få råd och stöd hos Sluta röka-linjen. Det går dels att besöka deras hemsida eller ringa dem. Du kan också kontakta en vårdcentral för att få stöd och hjälp. Många distriktssköterskor är särskilt utbildade i att hjälpa folk att sluta använda tobak och kan hjälpa dig när du behöver extra stöd.

Så se till att bestämma dig för att få ett rökfritt liv, sedan ta hjälp av det du behöver för att klara av det!

IML.nu

© 2021 Iml.nu. Alla rättigheter förbehållna.