Testa chiafrön

Blanda chiafrön i gröt, müsli, frökex eller smoothies. Äter du bara några teskedar av dessa dunderfrön får du i dig massvis av nyttiga proteiner och mineraler.

  • Chiafrön är ett riktigt superlivsmedel. De är fyllda av bland annat proteiner, mineraler och kalcium.
  • Chiafrön innehåller mycket omega 3-syror. Två teskedar chiafrön innehåller mer omega 3 än en normal bit lax.
  • Chiafrön kan ge dig ett starkt skelett, tack vare sitt höga kalciuminnehåll. En matsked chiafrön innehåller mer kalcium än en deciliter mjölk.
  • Chiafröna är  rika på antioxidanter som kan hjälpa kroppen att bekämpa fria radikaler och ska, enligt forskningen, kunna motverka cancer.
  • Chiafröna kommer ursprungligen från Mexico och har använts sedan urminnes tider av aztekerna.
  • Chiafröna kan varieras på så många sätt. De kan användas i gröt, müsli, frökex och smoothies.
  • Chiafrön består av gelébildande fibrer som bidrar till att blodsockernivån stiger långsammare. Chiafrön absorberar upp till tolv gånger sin egen vikt. Det gör att du håller dig mätt längre – och att de passar bra som mellanmål eller efterrätt.

Så våga testa chia, de smakar inte så mycket i sig självt, så de fungerar att ha till det mesta!

18 apr 2019

IML.nu

© 2021 Iml.nu. Alla rättigheter förbehållna.