Vad du bör äta före du tränar

För att kunna nå uppsatta mål med din träning, så är det flera delar som ska till. En mycket viktig del är detta med att äta rätt i samband med att du tränar. Det gäller att äta rätt före och efter. Ett dåligt val är att gå direkt från jobbet till gymmet för att träna om du inte ätit något sedan lunchen. Du kommer då inte att få ut max av din träning. Grejen är ju att det du äter, det påverkar fettförbränning så väl som kroppens muskelbyggnad. 

Äta innan träning

Hur nära inpå träningen du ska äta, det beror på vad det är du ska träna. Om du ska träna styrka så kan du äta 1-2 timmar flre, men ska du träna hög intensitet eller för kondition och förbränning så är det bra att äta senast 2 timmar innan du kör igång. 

Bra mat före träning är mat med både kolhydrater och protein i sig. Kolhydraterna verkar som bränsle och lagras som levern och musklerna. Det gör att dina muskler får den energi den behöver samt att det även motverkar att du drabbas av lågt blodsocker under träningspasset. För att få i dig det du behöver kan du göra det enkelt genom att äta smörgås med ost och skinka, eller ta en banan med ett glas mjölk.

Under träning behöver du inte äta, utan det är oftast bara eliter som gör. Vatten bör du dock se till att dricka under träningen. 

Äta efter träning

Det är även viktigt att äta rätt efter din träning. Nu bör du satsa på en bra middag, men mycket proteineer. Samt att det även är bra med kolhydrater. Måltiden efter ditt träningspass kan med fördel vara dagens största mål så att laga middag då du kommer hem passar ofta utmärkt. 

4 apr 2021

IML.nu

© 2021 Iml.nu. Alla rättigheter förbehållna.