10 enkla sätt att förlänga livet

Genom att ha en sund livsstil så kan man påverka sin egen livslängd. Det är alla forskare eniga om. Det är ju så att när vi blir äldre, så påverkas vi på olika sätt och även våra kromosomer förändras och gör oss mer mottagliga för sjukdomar och hälsoproblem. Det har gjorts studier på att om man gör livsstilsförändringar så kan det öka aktiviteten hos ett enzym som motverkar de negativa cellförändringarna. Rätt kost, motion och god psykisk hälsa står alltså i direkt relation till vår ålder. 

Det finns saker att göra, för att förlänga livet. Ett bra sätt att ge dig själv fler år, det är att fimpa ciggen och det för gott! Enligt en brittisk studie kan personer som slutar röka vid 30 års ålder förvänta sig hela 10 bonus-år på jorden

Fler sätt att förlänga livet på

Det har forskats på hur länge man lever beroende på om man är gift eller singel. Det har visat sig att personer som lever i äktenskap tenderar att leva längre än singlar. Forskarna tror att både sociala och ekonomiska faktorer spelar en stor roll. Lever du som lycklig gift är hälsofördelen som störst, men även skilda personer eller änkor lever längre än de som aldrig haft en partner, enligt samma studie.

Man brukar ofta tala om alkhol och dess påverkan på hälsan. Det gäller att dricka smart. Förekomsten av hjärtsjukdom är mindre bland personer som dricker måttliga mängder alkohol jämfört med personer som inte dricker alls. Men det gäller att inte överdriva sin konsumtion för då kan det ge en motsatt effekt.

Motion är något som alltid kommer upp då man pratar om att få bättre hälsa. Det finns mängder av undersökningar som styrker att personer som motionerar lever längre än andra. Regelbunden motion minskar risken för såväl hjärt-kärlsjukdom som stroke och diabetes typ 2. Studier har också visat att även vissa cancerformer kan förebyggas av fysisk aktivitet, precis som depression.

Saker att förändra

En sak som direkt ger dig hälsofördelar är att gå ner i vikt om du är överviktig. Dessutom lever du längre. Överviktiga personer löper betydligt större risk att drabbas av livsförkortande sjukdomar, som hjärtproblem och diabetes.

Att ta enn tupplur lite då och då är även det bra för att förlänga livet. Det sägs att de som unnar sig det har 37 procent mindre risk att drabbas av hjärtsjukdom. 

Att kunna säga förlåt är bra för många saker, men även för att förlänga livet en del. Det har visat sig att förmågan att att förlåta har överraskande hälsoeffekter även på den fysiska hälsan. Bitterhet och ilska kan sammankopplas med sämre lungkapacitet, stroke och högt blodtryck. Att förlåta en oförrätt är ångestdämpande och gör att både fysiska och psykiska spänningar försvinner.

Genom att äta som en japan, eller en grek kan du också förlänga livet en del. Okinawa-dieten, den mat som befolkningen på den japanska ön Okinawa äter, klassas av många experter som en av de bästa dieterna. Befolkningen här lever lite längre om man ser till  medellivslängden i världen. Färgglada gula och röda grönsaker, fisk och en tradition att enbart äta 80 procent av tallrikens innehåll verkar ha den effekten.  Den så kallade medelhavsdieten hyllas också när det gäller relationen mellan kost och livslängd. Mycket frukt, grönsaker, fisk, olivolja och fisk sägs vara nyckeln till att så få personer i området drabbas av hjärtsjukdom eller diabetes. 

Sista tipset är att skaffa en hobby, för att ha en meningsfull sysselsättning är a och o för ett långt och lyckligt liv!

28 mar 2021

IML.nu

© 2021 Iml.nu. Alla rättigheter förbehållna.